2015. október 15., csütörtök

Projektmódszer a habiban

Projektszerű oktatás, avagy mi ezt is másképp csináljuk - A tematikus projekt

 A gyermekek megismerését több stabil pontra kívántuk alapozni. Ehhez a meglévő rituálét, a reggeli kört és a heti tervet alkalmaztuk. Ez egy tematikus, időkeretbe foglalt körvonalat adott a napoknak, heteknek. 
Kialakítottunk egy napirendet: megérkezés – szabadfoglalkozás (itt-ott egyéni fejlesztés kapacitás, kedv függvényében) – reggeli kör – tízórai – fő részek – tisztázás önellátás – ebéd.
 Havonta adott egy nagyobb témakör. (pl.: őszi gyümölcsök, erdőnk állatai, karácsony, tavaszvárás stb.) Eleinte ez a tematikus keretet még csak kísérleti jelleggel alkalmaztuk, vajon, hogyan reagálnak rá, megismerik-e az állandó dalt, mesét… mennyire tudnak figyelni, mivel lehet őket lekötni…motiválhatóak-e egy adott dallal, választanak-e kedvenc dalt?
 Később heti, havi rutinná vált a csoport életében.

Szüreti mulatság


 A projekt héttel a kezdetekben mindenek előtt a gyermekek megismerését szerettük volna megvalósítani, ehhez mint segítség, háttér, motivációs eszköz jelöltem ki egy témát, ami keretet adott hétköznapjaink köré. Az adott témára építettem az aktuális hét minden fejlesztéssel töltött percét, minden fejlesztési területen. A tematikus projekt hét lényege tehát, hogy ilyenkor minden foglalkozást, minden fejlesztést egy téma köré építünk fel. Pl. az alma héten, almás mese, almás vers, színesítette mindennapjaink, mozgásos kihívásoknál almaszüretet csaptunk, mindeki almát gyűjtött, meg is kóstoltunk különböző almákat különböző formákban, sőt süteményt is sütöttünk közösen... 
Szüreti hét: a gazda

 A főrészek tartalma a heti témákhoz igazodik: mindig van mozgás, kommunikáció, irodalmi nevelés (diavetítés, vers, mondóka, mese), finommanipuláció (gyurmázás, tépés, ragasztás, festés, színezés), lazítás, relaxáció (aromaterápiaterem – relaxáció; sószoba – zenei foglalkozás, irodalmi nevelés), érzékszervi nevelés (tapintás, érzékelés-észlelés, kóstolás, tapasztalati tanulás)
 A tematikus keret bevált: a gyerekek megismerik a dalokat, mondókákat, felfigyelnek, örülnek; a mozgásos feladatokat kihívásnak tekintik, vidáman vágnak bele, bár vannak nehezebb napok; a finommanipulációs feladatok leginkább a szülők kedvencei, mikor a született művek fogadják őket. A diavetítés fény árnyék játéka mindenkit lebilincsel. A relaxáció megvalósulása időjárás és létszámfüggő, szokás alakítás része.

Zeneprojekt

 Úgy gondoljuk több, mint egy év elteltével, hogy igen, a mi projektjeink, a mi szintünkön beváltak segítenek, keretet, biztonságot és egyszerre újdonságot adni gyermekeink számára és számunka is. Ezek eredményei, tapasztalatai nem olyan tudatosak, mint egy kevésbé súlyos sorsú gyermekekkel teli osztályban, de hatása bárki számára szemmel látható. A "projektheteket" pedagógus párommal terveztük meg, együtt találtuk ki és az asszisztenseket is segítségül hívva vitelezzük ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése