Nem,
kedves olvasó,
ezek nem kiütések,
nem egy furcsa betegség tünetei
láthatóak a képen...
ezek nem kiütések,
nem egy furcsa betegség tünetei
láthatóak a képen...
...hanem...
...konkrét
jelei annak, hogy iskolánk, gyermekeink egy új projektet üdvözöltek az idén,
ugyanis állatasszisztált terápiának
adott otthont az intézmény.
...tavasszal történt, hogy iskolánk
tiszteletbeli professzorává avatta:
Mollyt Benyt Maszatot
Örömmel
jelenthetem, hogy tanulóink kibírták a
bátorság próbát...
...nem
csak a gyerekek... a fő szervező is...
...lehet
nem is volt olyan rossz érzés?
De
kezdjük az elején, nem akarom még én is összekutyulni a dolgokat...
Pavkó
Nikolett így számol be az esetekről, avagy cikk a cikkben:
„Az
őszi nevelési értekezleten láthattunk egy bemutatót Erdész Brigittától, melyre
Mollyt hozta magával (aki ezidőtájt a TA 7. osztályban heti rendszerességgel
dolgozott a gyerekekkel). A bemutató foglalkozáson több feladatot is
bemutatott, melyekbe bekapcsolódhattunk. Ennek hatására úgy döntöttünk, hogy
szeretnénk az ÉA és TA alsó tagozaton beindítani a kutyaterápiát. Hosszabb
szervezkedés után tavasszal sikerült elindítani a csoportokat, melyekbe más-más
osztályból/csoportból kerültek gyerekek, képességüket, életkorukat figyelembe
véve. Az egyes alkalmak során persze rugalmasan tudtunk változtatni a csoportok
összetételén, pl a fejlesztő-felkészítő csoport 5-6 foglalkozás után úgy
érezte, hogy a gyerekeknek jobb, ha rövidebb ideig tartanak az órák, valamint
olyan feladatokat csinálnak, melyek a gyerekek érdeklődését jobban felkeltik és
fenntartják. Így az ő helyükre a TA. 3. és 4. osztályból érkeztek gyerekek a
csoportba. A feladatok elvégzésekor a gyerekek drukkoltak egymásnak, segítették
egymást, illetve kivárták a másikat, mely során empátiát, türelmet tanulhattak,
valamint önértékelésük is fejlődhetett.
Minden
csoportból úgy érkeztek a tanulók, hogy legalább egy pedagógus vagy asszisztens
is jött velük, hiszen ők ismerik a legjobban a „saját gyerekeiket”. Ez viszont
azt eredményezte, hogy egyszerre több kollega volt a csoportban, így közöttünk
is szükség volt az együttműködésre a hatékony fejlesztés érdekében.
Brigivel
is nagyon könnyen együtt lehetett működni, tapasztalatait és a mi elvárásainkat
összegyúrva nagyon izgalmas feladatokat javasolt, valamint figyelembe vette a
gyerekek egyéni képességeit is, mely során hozzátett, illetve elvett valamit a
feladatból, hogy az adott gyermek sikerélményhez jusson. Beny és Molly nagyon
okos, türelmes, igazi terápiás kutya. Mivel Beny kisebb termetű, így azok a
gyerekek, akik félnek az állatoktól/kutyáktól, valamint szorongóbbak, a vele
való feladatvégzést részesítik előnyben. Azok a tanulók, akiknek figyelme
jobban elkalandozik, és nehezebben motiválhatóak inkább Mollyra figyelnek fel
jobban. Brigi több alkalommal hozta el mindkét kutyát, volt, hogy Maszat
nyuszit is, így még hatékonyabban biztosítva a gyermekek számára az egyéni
bánásmódot. Az órákon nagyon jó volt a légkör, mivel Brigi és a kutyák
összeszokottsága és türelme biztonságérzetet adott a gyermekeknek. Kapcsolatuk a
tanulók számára mintaként szolgál, mely egy idő után interiorizálódik.
A
gyerekeken nagyon sok pozitív változást lehetett megfigyelni 8-10 foglalkozás
során. Sok pozitív visszajelzést kaptunk a szülőktől is. A 2016/17-es tanév
során szeretnénk folytatni a kutyaterápiás foglalkozásokat, az eddigi
tapasztalatokból kiindulva, a gyerekek hatékony fejlesztésének érdekében.„
Összegezve
a leírtakat és beleszőve az általam megélteket is:
A mi kis csoportunk -különleges csapatunkat
halmozottan sérült gyermek alkotják - ezt az
állatasszisztált terápiát is kicsit máskép csinálta, így kell, így szoktuk meg,
így a jó. Csoportunkból három gyermek jelentkezett a kutyaterápiára, melyet
heti egy alkalommal tapasztalhattunk meg. Érdekes élmény volt, mind a gyerekek,
mind a nevelők számára megtapasztalni ezt a fajta terápiát. Különböző
tudás/képességszintű gyerekek kerültek összevonásra, ez egyszerre kihívás és
nehézség is volt, (közös óratervek kidolgozása, feladatok gyerekekre és kutyára
adaptálása, szintkülönbségek, hiányzások, anyagiak…) A terápiát vezető mindent
megtett, az eredményes foglalkozás megvalósulásáért, a gyermekek
fejlődéséért, abszolút partner volt, a
feladatok megvalósításában. A terapeuta az állatokkal rendkívüli csapatot alkotott,
igyekezett a feladatokat speciális igényeinkre adaptálni, sőt új feladatokat
kitalálni. Ha mi álltunk elő új feladatokkal, és lehetséges volt...hát
betanította rá a kutyust is (kukucs-játék). Sajnos a mi tanulóink figyelmi és
kognitív képességei miatt nehezen vonhatók be ekkora és ilyen sokszínű
csapatba. Így ez a fajta terápia náluk többszöri és hasonló képességű gyerekek
csoportjában, lassú lépésről lépésre történő foglalkozások során lenne
megvalósítható. Erre az utoló két alkalommal tettünk is egy sikeres próbát,
kevesebb időben csak a mi 3 gyerkőcünk, 3 felnőttel és egy kutyával...
Így, okulva a tapasztalatokból: egy csoport szintű mondjuk heti hét alkalmas, fél órás, állatasszisztált terápia órarendbe és tervezetbe építve elképzelhető és rendkívül konstruktív lehetne a mi gyermekeink számára is, ehhez álmodnánk egy iskola szintű (mert minden osztályban fejlesztő hatású lehetne) állami támogatást/ösztöndíjat/alapítványt. J
Így, okulva a tapasztalatokból: egy csoport szintű mondjuk heti hét alkalmas, fél órás, állatasszisztált terápia órarendbe és tervezetbe építve elképzelhető és rendkívül konstruktív lehetne a mi gyermekeink számára is, ehhez álmodnánk egy iskola szintű (mert minden osztályban fejlesztő hatású lehetne) állami támogatást/ösztöndíjat/alapítványt. J
De száz szónak is egy a vége... Minden
túlzás nélkül örülök, hogy megélhettem, láthattam, megismerhettem a pedagógia
oly tágas, foltvarrott, színes kendőjén ezt a kis bundás/szőrős/puha részt.
Azt hiszen mindenki
nevében mondhatom, hogy palettánk, pedagógiai eszköztárunk tovább bővülhetett.
Láthattunk csodákat, nevetést, zárt ajtók lassú nyílását, lépésről lépésre
fejlődést, közös munkát, empátiát, meglepetést.
A bátrak, nagyhangúak megszelidültek, a figyelmetlenek figyeltek, a szorongók bátrak lettek és mindannyian új barátokra tettünk szert.
Szerettem ezeket a foglalkozásokat. Nézni a gyerekek szórakozva tanulását, a pedagógusok összefogását, lelkesedését. Tanultunk szabályokat, bánásmódot, kiszolgáltatottságot, hatalommal való vissza nem élést, kedvességet, hogy szeretni és szeretve lenni jó.
Az állatok segítettek a kedvencekkel való bánásmód megtanulásában, fejlesztettek szociálisan, tanultunk működni közösségben, nyitottunk nem csak az állatok, de a nevelők és gyerekek felé egyaránt, megtapasztaltuk a felelőséget... megszelidítettünk és megszelidítettek minket...
A bátrak, nagyhangúak megszelidültek, a figyelmetlenek figyeltek, a szorongók bátrak lettek és mindannyian új barátokra tettünk szert.
Szerettem ezeket a foglalkozásokat. Nézni a gyerekek szórakozva tanulását, a pedagógusok összefogását, lelkesedését. Tanultunk szabályokat, bánásmódot, kiszolgáltatottságot, hatalommal való vissza nem élést, kedvességet, hogy szeretni és szeretve lenni jó.
Az állatok segítettek a kedvencekkel való bánásmód megtanulásában, fejlesztettek szociálisan, tanultunk működni közösségben, nyitottunk nem csak az állatok, de a nevelők és gyerekek felé egyaránt, megtapasztaltuk a felelőséget... megszelidítettünk és megszelidítettek minket...
Skaper
Tamara,
Pavkó
Nikolett, Bedő Krisztina
Végül jöjjenek a képek, hisz többet mondanak minden
szónál:
(A "Több fotóra" kattintva az összes kép láthatóvá válik!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése