Bemutatkozik az értelmileg akadályozott tanulók
tagozata
Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskola
„ A gyerek olyan, mint a pillangó a szélben: egyesek magasabbra szállnak, mint mások, de mindegyik legjobb tudása szerint repül, miért hasonlítanánk hát össze őket?
Mindegyik más.
Mindegyik különleges.
Mindegyik gyönyörű.”
/ismeretlen szerző/
Az iskolai képzésünk során az egyéni bánásmód elvét alkalmazva biztosítjuk a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók személyiségének harmonikus fejlődését.
Célok
Munkánk célja a különböző érdeklődésű, eltérő érzelmi, testi fejlettségű, képességű, motivációjú, szocializáltságú gyermekek együttnevelésének segítése. Kiemelt fontosságú, hogy minden tanuló – speciális igényeinek figyelembevételével – gyógypedagógiai megsegítéssel jusson el az alapfokú nevelés-oktatás szakaszának eredményes befejezésére.
A társadalmi beilleszkedésre való felkészítés a tanulók érdeklődésének, egyéni képességének megfelelően zajlik. Fontos a személyiség érzelmi és akarati oldalának fejlesztése, stabilizálása, önismeret, önértékelés erősítése, a testi-lelki egészség megőrzése.
Tanulóinkat felkészítjük az eredményes szocializációra, társadalmi szerepvállalásra és a képességeiknek megfelelő önálló életvitelre. Fontos a megfelelő együttműködési és kommunikációs készség elsajátítatása.
Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy tanulóink eligazodjanak és beilleszkedjenek közvetlen és tágabb környezetükbe, ismereteik és képességeik alapján. Lényeges a környezetvédő attitűd megalapozása. A képzésben nagy hangsúlyt kap a szokások, hagyományok elfogadása, más értékek tisztelete.
Mindezen célok és feladatok megavalósítását teszi lehetővé a tudatosan kialakított barátságos, elfogadó, családias légkör amelyben mind a tanuló, mind a felnőtt jól érzi magát, ahol az emberi és társas kapcsolatok a kölcsönös tiszteleten alapulnak.
legtarkább,
legkönnyedebb pillangója
a picinyke gyermek,
kinek a szárnyai könnyűek,
mint a pille, olyanok,
hozzá csak óvatosan szabad érni,
nehogy a selyme sérüljön,
szárny - szegetté váljon:
…
a zárt falak közül is kiszabadul,
a lelke újra csak pillangóvá válik,
ha a fejlődésében
a csodára képes szeretet megsegíti.”
/ Valkócziné Katalin(Kaktusz)/
A csoportok felszereltsége személyi ellátottsága:
A munkaközösségben 10 pedagógus 5gyógypedagógiai asszisztens látja el a mindennapi teendőket. A pedagógusok nagy része egyetemi végzettséggel, szakvizsgával is rendelkezik, asszisztenseink szakképzettek.
Barátságos, színes a tanulók életkori sajátosságaihoz igazodó osztálytermek, könnyen mobilizálható asztalokkal. A csoportokban általában két fő pedagógus és egy gyógypedagógiai asszisztens dolgozik a tanulóinkkal. Ezen felül a gyerekek rendszeresen a szakértői véleményekben előírtaknak megfelelően járnak mozgásterápiára, logopédiai fejlesztésre és egyéni fejlesztésre egy héten több alakalommal.
1-2-3. csoport
Az iskolai élet bevezető szakasza ezért kiemelt hangsúly helyeződik a szociális kompetenciák fejlesztésére, a biztonságérzet és a bizalomteljes, nyugodt légkör kialakítására. Úgy gondoljuk, ez az alapfeltétele annak, hogy a gyerekek egyéb képességeit és készségeit sikerrel tudjuk fejleszteni a későbbiekben. Fontosnak tartjuk, hogy ők is részt vegyenek iskolai programokban, minél több élményhez szeretnénk juttatni őket.
Mindennapjainkat a szokások elmélyítése, rendszeresség jellemzi. Alapkészségeket fejlesztünk, melyben kiemelt szerepe van a mozgásnak, zenének és a manipulációnak. A mindennapos zenés-énekes-mozgásos foglalkozásaink és az azt kiegészítő vizuális fejlesztések, játékok napról-napra látható és hallható fejlődést eredményeznek minden egyes gyereknél, akár aktívan, akár passzívan van jelen. Törekszünk a tájékozódás, a kommunikációs készség és az önkiszolgálás minél magasabb szintre emelésére.
A nyugodt, családias és kellemes légkört színekkel, fényekkel, hangokkal, illatokkal is segítjük, melyeket a gyerekek legkönnyebben, észrevétlenül érzékelhetnek, tudattalanul hatnak rájuk.
Ebben a tanítási szakaszban tovább folytatódik a tanulók képességeinek és készségeinek fejlesztése, szocializálása, s ezzel egyidejűleg nagyon hangsúlyos szerepet kap a közismereti tantárgyakon keresztül az általános ismeretek bővítése, alapvető számolási készség kialakítása és az olvasás - írás tanítása.
Az a tény, hogy az olvasás és írás képességének birtoklása teljesebb, szélesebb spektrumú életformát biztosít az értelmi akadályozottsággal élő felnőttek számára, késztetett minket az olvasás és írás tanításának átgondolására. Ezeken az osztályfokokon a betűk négy formája helyett a nyomtatott nagybetűkkel történő olvasás és írás tanítását vezettük be. Melynek tapasztalataink szerint számos előnye van 1) ugyanazt a betűformát olvassák és írják tanulóink, 2) könnyebben alakíthatók a nyomtatott betűformák, mint a folyóírás, 3) az olvasásában és az írásban is gyorsabban sikerélményhez juthatnak a tanulók 4) a nyomtatott nagybetűvel történő oktatás követelményeinek lényegesen többen tudnak megfelelni, mindezek nagyon jó alapot adnak a továbblépéshez. Természetesen a nyomtatott kisbetűk, illetve írott betűk tanítása sem marad ki az oktatás folyamatából, hiszen ez a tanulók egyéni adottságától függően akár már a 6. évfolyamon megkezdődhet.
A szocializáció folyamata is új fejezetbe ér ebben az életszakaszban, mert megkezdődik a serdülés nehéz és hosszú folyamata mely számos eddig nem tapasztalt problémát vethet fel. Mind a tanulók, mind a szülők számára igyekszünk elfogadó, biztos hátteret nyújtani ismereteinket és az intézmény kapcsolati hálóját kihasználva, esetenként szakszerű segítséget kérni, adni.
7-8. csoport
A csoportunkba kerülő tanulók elérkeznek az általános iskolai éveik befejező szakaszába. Optimális esetben erre az életszakaszra már jó, illetve megfelelő szocializációs szinttel rendelkeznek. Ezért törekvéseink arra irányulnak, hogy megfelelő képességekkel rendelkező tanulók eljussanak az olvasás-írás, számolás-mérés elemi szintjéig illetve olyan általános ismeretekre tegyenek szert, mely a képességeikhez mérten a legnagyobb önállóságot teszi számukra lehetővé.
Az önkiszolgálás, önállóságra igyekvés minden tanuló esettében cél az alábbi területek kiemelt fontossággal bírnak: testi higiénia, önálló öltözködés, étkezés. Elősegítjük ezt azzal is, hogy megfelelő irányítás mellett házon belül apróbb feladatokat, elintézni valókat kapnak, mindezt esetenként otthoni megbízásokkal (pl.: vásárlás) is kiegészítjük.
A csoportban való kellemes együttélés szabályait, egymás segítését, támogatását, szükség esetén a segítségkérés mikéntjét is gyakoroljuk.
A tavaszi időszak általában nagy izgalomban, készülődésben telik ugyanis e két csoportból kerülnek ki a Koncz Dezső tanulmányi versenyen résztvevő tanulók. A 2015-ben a verseny országos fordulóján szerezte meg az első helyet kis csapatunk, amire természetesen nagyon büszkék vagyunk.
Készségfejlesztő Speciális Szakiskola
A szakiskolában folyó oktató-nevelő munka 4 szegmensre bontható.
1. Elsajátított, már előzetesen megszerzett tudás megőrzése, esetleges bővítése. (Kommunikáció, Számolás, Társadalmi ismeretek, Egészséges életmód)
2. Minél önállóbb életre nevelés, önkiszolgálás, önellátás magas szintű gyakorlása. (Öltözködés, tisztálkodás, konyhai tevékenységek)
3. Szakmai elmélet, melynek során a szövés egyszerűsített elméleti alapjaival, történetével ismerkednek a tanulók.
4. Legnagyobb arányban pedig, a szövési-, fonási technikák gyakorlati megvalósítása kap helyet.
A szakiskola előkészítő szakaszában az első két terület a hangsúlyosabb, míg az utolsó két évfolyamon a gyakorlati tevékenységeké, a kitartó munkavégzésé lesz a fő szerep.
A szakiskolai évfolyamok iránt évről évre nagyon nagy az érdeklődés, szerencsére a gyerekek nagyon szeretnek hozzánk járni. A sok gyakorlati tevékenységre valló tekintettel alapkövetelmény a tanulók megfelelő szocializációs szintje, ami nélkül a kitartó, gördülékeny munkavégzés elképzelhetetlen.
Igyekszünk a szülőknek segítséget nyújtani az ebben az életszakaszban aktuális ügyintézések (pl: gyámság) lebonyolításában. Nagy figyelmet fordítunk tanulóink további elhelyezésére, munkalehetőségek, fejlesztő napközik felkutatására, hogy mindenkinek lehetőleg a lakóhelyéhez közel találjunk képességeinek megfelelő elhelyezési formát. Munkánk fontos részét képezi az iskolából kikerülő tanulók nyomon követése, ami azért is működik jól mert ők maguktól is visszajárnak, különböző ünnepeken megjelennek aminek mi mindig nagyon örülünk.
Programok
Úszás:
Szerencsére több éve már heti programunk részét képezi az úszás, amin tanulóink nagy örömmel vesznek részt.
Kézműves szakkör:
Immár harmadik éve vehetnek részt különböző kézműves technikák elsajátításában délutáni foglakozás keretében tanulóink. Az idei tanévben szakiskolásaink kapcsolódtak a szakköri tevékenységekbe.
Népliget:
Kopaszi gát:
Projektek, belső programok:Igyekszünk az iskolai élet mindennapjait színessé, érdekessé varázsolni, mert hiszünk benne, hogy ezeken a pozitív ÉLMÉNYken keresztül növekszik a befogadás intenzitása és mélysége. A tanulás ilyenformában nemcsak örömteli, de hatékony is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése