2015. szeptember 14., hétfő

A reggeli kör: új rituálé a habiban

 Természetes, hogy minden iskola minden csoportjában kialakul egy napi/ heti rend. Legyünk bármilyen speciálisak is ez nálunk, a Fejlesztő nevelés-oktatás csoportjában sincs másképp. 
 Gyermekeink számára fontos az állandóság, biztonság, de azon belül a változatosság megjelenése. A mi állandó napi rituálénk a "Reggeli kör" - egy napindító, állandó dalokból, mozdulatokból, feladatokból álló kihíváscsokor. Elemei meghatározottak, a dalok, tevékenységek sorban jönnek egymás után.  Az egyéni megoldásmódok, napi célok, hangsúlyok, plusz feladatok színesítik a megszokott menetet. Mindenkitől ugyanazt kérjük és mégis mindig mást, figyelembe kell vennünk az adott gyermeket, a kedvét, a napok sorát, de az időjárást, a nap indulójakor jelszavaink valának móka és kacagás... (függöny mögött, észrevétlenül, titkosan: a kemény munka és a fejlődés :)

Reggeli kör váza:
  idő: 9-9.30
  cél:     
    -nap elkezdése, bensőséges hangulat megteremtése
    -a nap keretének a része, mi van most, mi követi - tér idő tájékozódás fejlesztése!      
   -saját és társak nevének tudatosítása, énkép és csoporttudat alakítása és kialakítása, társakra, 
      nevelőkre való figyelem, alap szociális készségek, kommunikáció, szemkontaktus fejlesztése, 
      szokásalakítás
    -választás gyakorlása (hangszerek) 
    -hangszerhasználat tanulása
    -auditív diszkrimináció fejlesztése
    -érzékszervek fejlesztése: hallás, látás, tapintás: fogás/megtartás/elengedés gyakorlása, szem-
      kézkoordináció fejlesztése
    -figyelem fejlesztése, feladatértés és feladat tudat alakítása

Menete:
   1.  triangulumos kör - mindenkit név szerint köszöntünk 
(hozzáfűzünk egy éneklős jó reggelt- et) - fontos nézzenek egymásra!
   2. Pál Kata Péter - hangszerrel vagy meghallgatva -  közben hangszerrel kísérik a nevelő,
         körbejár, aki szeretne zenélni szépen elkéri... és együtt zenélünk
   3. Kel a nap keleten című dal eléneklése módosított szöveggel  - névfelismerés, mindenkit
        egyesével köszöntünk dalba foglalunk, tüsi labdát kapja meg mindenki, (fogás/elengedés),
        nem szabad eldobni, egyik kézből a másikba rakjuk
        "Kel a nap keleten, ragyog ránk melegen; kel az XY...hajnalban, ágyából fölpattan...
            kel a kel a kel a nap, kel a kel a XY.....kel a kel a....kel a kel a....."
   4. Labdás feladatok:
- labda dobálása tetszőleges személynek a Megy a labda című dalra
- labda adogatás a "mellettem ülőnek" - Enyém, tiéd című dalra

    5. Hangszerek megszólaltatása - Som virág, som virág című dal kísérete;
- előtte hangszer választás (általában 2-ből vagy a dobozból; majd meghallgatjuk és zenélünk
  rá   közösen, végül összeszedjük  a hangszereket egyedül (ki-ki segítséggel) rakják vissza a
        dobozba

  9.25-9.30 Szusszanás -  Levezetőként meghallgatjuk, Edvard Grieg Reggeli hangulat című darabját.

 A gyerekek nagyon szeretik ezeket a foglalkozásokat, fontos, hogy érezzék egy csoportban vannak, figyelniük és vigyázniuk kell egymásra... közben játszanak és körbe veszi őket a zene.
 Minden gyerkőcnek van saját kedvenc része, ezt látványosan várja és különösen igyekszik. Nagyon sokat kell segíteni és motiválni, de igénylik és szeretik. Szinte minden nap történik valami meglepetés valami új dolog... gy1 pontosan dobott, gy2 direkt elejtette a labdát és kikacag, gy3 elkezdte énekelni az új dalt, gy4 mintha nem dobálná annyit a hangszert, gy5 sokkal türelmesebb, gy6 hajlandó megfogni az ütőt és megszólaltatni a triangulumot... folyamatosan fejlődnek és mindig meglepnek :)
 A Reggeli kör részei bár állandóak, fokról fokra időről időre nehezednek, kibővülnek, módosulnak... mert fejlődünk és megújulunk még az állandó hétköznapok állandó momentumaiban is :)


A reggeli kör fényei...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése