2015. szeptember 1., kedd

Bemutatkozás



 A  Kőbányai Komplex Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola alapfeladatként végzi azoknak az SNI gyerekeknek a nevelését-oktatását, akik a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság javaslata alapján szegregáltan oktathatók eredményesen. 
 Célunk a sajátos nevelési igényű tanulókat úgy fejleszteni, hogy eredményesen tudjanak képességeikhez mért munkafolyamatokat végezni, képesek legyenek egyszerű, társas kapcsolatokat kialakítani, azaz védőfeltételek biztosításával kiegyensúlyozott emberi életet élhessenek. 
 Az intézményben folyó gyógypedagógiai nevelés – oktatás színvonalát magasan képzett – sokan két diplomával rendelkező – gyógypedagógusokkal biztosítjuk. A vezetés és az alkalmazottak is elkötelezettek a minőségi munka iránt; nyitottak a fejlődésre, a szakmai megújulásra, az önképzésre. 
Fontosnak tartjuk szakmai ismereteik folyamatos bővítését, egymás közvetett vagy közvetlen segítésével a szakmai kompetenciák gazdagítását, az együttműködésre épülő pedagógiai munkát. 
 Az iskola esztétikus, barátságos hangulatú tantermei, fejlesztő helyiségei megteremtik az ösztönző, motiváló tanulási környezetet. 
 Az intézmény vezetése igyekszik biztosítani az oktató – nevelő munkát segítő korszerű eszközöket.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok fejlesztését szolgáló nevelő-oktató munkánk színterei
1. Gyógypedagógiai óvoda (gyógypedagógus + óvónő alkalmazásával),
2. Általános iskola
         ◦     Enyhe értelmi fogyatékos tanulók részére (tanulásban akadályozottak),
         ◦ Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók részére (értelmileg akadályozottak),
         ◦ Készségfejlesztő speciális szakiskola előkészítő tagozat (9-10. csoport),
         ◦ Készségfejlesztő speciális szakiskola,
         ◦   Mozgásfejlesztő csoport,
         ◦   Autista csoport,
         ◦ Fejlesztő-felkészítő iskola (súlyosan, halmozottan sérült tanulók részére),
3. Fordított integráció.
4. Utazó gyógypedagógiai hálózat
         ◦ SNI-s tanulók ellátása többségi iskolákban,
         ◦ Logopédiai osztályok.
 A felsorolt nevelési-oktatási színtereken a nevelőtestület döntése szerint a NAT követelményeinek megfelelő tantervek alapján folyik a pedagógiai munka. Kiegészül a tevékenység az erdei iskolában való részvétellel, a Toleranciaprogrammal, a gyógytornával, különféle szabadidős programokkal, a környezeti kultúra esztétikus, praktikus kialakításával. A tantestületben uralkodó szakmai kultúra lényeges elemei a gyermekcentrikusság, azelfogadás, a segítőkészség, a tanulókkal létesített mély emberi kapcsolat, a problémák feltárására, és megoldására való törekvés. 
 A tantestület innovációra nyitott. Önállóan készült a helyi tanterv. A minőségfejlesztés is önállóan zajlik. Az Önkormányzati Minőségirányítási Programmal összhangban az Intézményi Minőségirányítási Program tartalmazza azokat a minőségcélokat, állandó fejlesztési feladatokat és eljárásrendeket, amelyek a Pedagógiai Programunkban szereplő szakmai célkitűzéseink minél magasabb szintű megvalósítását teszik lehetővé. 
 Az ismeretátadás során a testületünk főbb pedagógiai erényei, módszerei, a sokoldalú, konkrét szemléltetés, az ismeretek sokoldalú megközelítése, a szemléletességre való törekvés, a fokozatosság, a rendszeresség, a játékosság, az ismeretek alkalmazási feltételeinek megteremtése, a differenciált fejlesztés és differenciált követelményrendszer megvalósítása. A tanulók ellenőrzésében, értékelésében fontos kritérium, hogy személyes, informatív, folyamatos, következetes, objektív és pontos legyen. Az ellenőrzés, értékelés célja, hogy a tanulót hozzásegítsük a reális önismeret, önértékelés kialakításához, erősödjön a tanulás iránti motivációja, valamint a tanár számára adjon az értékelésből leszűrhető tapasztalatokat, melyeket a pedagógiai folyamatokban hasznosíthat. Értékelő tevékenységünk minden esetben az egyéni adottságok maximális figyelembe vételével a tanulók érdekeit szolgálják. Az intézmény nagy hangsúlyt fektet a hagyományok ápolására. Az évente megrendezett színvonalas iskolai szintű ünnepélyek megtartása, emlékhelyek meglátogatása – aktualitásuk mellett -, a közösséghez tartozás érzését is erősítik, az egyetemes és nemzeti kultúra értékeit közvetítik. A közös iskolai rendezvények – farsang, Kulturális Seregszemle, Mikulás ünnepség, iskola karácsony, gyermeknapi rendezvény, ballagás -, a vetélkedők, versenyek a Komplex Általános Iskola életének üde színfoltjai. Az iskolai életet színesítik az iskolán kívül szervezett programok is: mozi-, színház- és múzeumlátogatások, kirándulások, tanulmányi séták. Nagy jelentőséget tulajdonítunk a pedagógusok és a szülők közötti jó kapcsolatnak. 
 Az oktató-nevelő munka hatékonyságát alapvetően meghatározhatja a tanuló szüleivel kialakított partneri kapcsolat. Minden esetben nagy figyelmet fordítunk a szülő véleményére, javaslataira, kérésére. A szülőket folyamatosan tájékoztatjuk a tanulók előmeneteléről, fejlődéséről. A társadalmi beilleszkedést szolgálja a tolerancia program bevezetése, és jó gyakorlattá válása. E program kiváló lehetőséget teremt a tanulók nevelésére, melyben meghatározó a tolerancia, az empátia, az érzelmi nevelés, illetve a felsoroltak életszerű helyzetben való gyakoroltatása. Jelentős lépés volt a fordított integráció bevezetése, mivel a részt vevő tanulók lehetőséget kaptak az egyéni különbségek pedagógiai eszközökkel való befolyásolására. A korszerű oktatáspolitikai elvárásoknak megfelelően mi is alkalmazzuk az inklúziót, mivel a jobb képességű középsúlyos, illetve autista tanulóink aktív tagjai a tanulásban akadályozottak tagozatának. A tanórán kívüli tevékenységek során tanulóinknak lehetőségük nyílik a modern terápiás foglalkozások igénybevételére különféle szakkörök, vagy rehabilitációs, habilitációs tevékenységek körében (pl. beszéd és kommunikációfejlesztés, mozgásnevelés, művészeti nevelés stb.). Ingyenesen igénybe vehető szolgáltatásokat biztosítotunk a családok számára (ingyenes tankönyvek, könyvtárhasználat, úszásoktatás, gyógytestnevelés, konditerem, logopédiai kezelés, orvosi ellátás, naponta gyerek- beszállítás iskolabusszal, stb.). 
 Iskolánk igazi erősségévé vált a személyiség sokoldalú fejlesztése, és az ehhez nélkülözhetetlen toleráns, empatikus nevelői attitűd, a családias légkör. Pedagógiai programunk másik, ezzel egyenértékű alapvetése a hagyományosan magas színvonalú oktató munka megőrzése, a képességek minél teljesebb kibontakoztatása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése